RSS

Thursday, May 14, 2009

Menumpang Kasih Ibu Kucing

Bismillaahirrahmaanirrahiim...

Balik dari kelas Physics, singgah di cafe sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke Admin. Berniat untuk mengambil kotak kosong.

"Kesian Muffin, X pasal2 xde laci."

Sampai chalet, bersiap apa yang patut. Terus menuju ke chalet sebelah.

Meow...meow... Ibu ada kat sebelah, menguis-nguis pintu chalet Muffin.

"Assalmualaikum..."

"Kak Zay, kenapa?" jawab Muffin. Ibu terus masuk dalam chalet.

"Muffin, akak bawak kotak. Kamu mesti nak guna balik laci 2. Akak nak masukkan anak2 dlm kotak ni." 

Kami terus menuju ke arah kucing2 itu. Setelah selamat dipindahkan, tibalah masa untuk merawat luka di kepala ibu. Kesian ibu, dia terluka waktu bunting. Nasib tak gugur. Lepas tu, buat susu untuk ibu, nanti ibu nak bagi anak2 minum susu pula.

Anak2

Mulanya, ibu tak nak minum. Tak lama kemudian, ibu terus menghabiskan susu tersebut. Kesian ibu, lapar. Ibu masuk dalam kotak terus membaringkan diri bagi memudahkan anak2 menghisap susu. Sangat prihatin. Mereka sudah selamat. 

Tiba2, guruh berdentum kuat. Si ibu yang baru mula terlena bersama cahaya matanya tersentak. Anak2 mula mengeow ketakutan. Si ibu terus memeluk anak2nya. Terasa begitu terharu melihat adegan2 tersebut. Tak sedar air mata dah bergenang. Mungkin terlalu rindu dengan mak di kampung.

Kasib ibu

"Ibu, saya tumpang kasih ibu kat sini ye."

Si ibu mengeow seperti mengiakan apa yang saya katakan sebelum tertidur kembali bersama anak2nya. Biarlah dingin petang ini mendamaikan hati sebuah keluargamu, ibu.

0 cakap2: